مرور درسها
آموزشی ریاضی و علوم راهنمایی
دو شنبه 12 دی 1390برچسب:, :: 17:39 ::  نويسنده : فاطمه زارعی

با مرور مطالب درسی،ازفراموشی آن ها جلوگیری می کنیدو آن ها را بهتر می فهمید.تا کنون چند بار مسیر خانه تا مدرسه را پیموده اید؟شما در سال حد اقل دویست بار این مسیر را طی می کنیدو همچنین باعث شده که بتوانید با سرعت و تسلط زیاد کوچه ها و خیابان ها راپشت سر بگذاریدو به خانه برسید.آیا ممکن است در چنین مسیری گم شوید؟بار های اول که از خانه به مدرسه می رفتید برایتان دشوار بود و حتما باید پدر و مادر با یکی از نزدیکان همراهی تان می کرد.اما آن قدر این مسیر را رفته اید،برایتان آسان شده است تا آن جا که چشم بسته می توانید راه را پیدا کنید.

ممکن است از خود بپرسید"چگونه باید یک درس را مرور کنم؟آیا مرور درس ها ،روشی خاصی دارد؟هر درس را باید در چه زمانی مرور کرد؟"پاسخ این سوال را در سفره ی توصیه ها بیابید.

الف:وقتی برای اولین بار مطلبی را می خوانید ،سعی کنید نکات مهم آن را یاداشت کنید و یا زیر آن ها خط بکشید.یاد داشت برداری و مشخص کردن نکته های مهم،باعث می شود بتوانید مطالب را در بارهای سریع تر و با دقت بیش تر مرور کنید.

ب:یک روز بعد از خواندن درس ،دوباره آن را مرور کنید.این بار ضمن خواندن متن به نکات مهم توجه کنید ،سوال های درون متن را پاسخ دهید و تمرین های دوره ای را حل کنید.

پ:اگر می خواهید مطالبی را که خوانده اید فراموش نکنید،یک هفته بعد دوباره آن ها را مرور کنید.این بار باید دوباره تمامی متن را مرور کنید و نکات مهمی را که فراموش کرده اید ،علامت بزنید و یا یا داشت کنید .می توانید بار دیگر به سراغ سوال هاو تمرین های دشوار درس بروید و آن ها را نیز حل کنید.

ت:به همین ترتیب این روند را برای دو هفته بعد،یک ماه و سه ماه بعد انجام دهید.مرور مطالب ،زمان بسیار کمی از شما می گیردو خسته کننده نیست.

سباستین لایتنرو جعبه سحر آمیز

سباستین لایتنر،دانشمند آلمانی (یا اتریشی)،در دهه هفتاد میلادی زندگی می کرد.او برای این که بتواند مشکل فراموشی را حل کند،جعبه ای سحر آمیز ساخت که بعد ها به جعبه یادگیری لایتنر مشهور شد.در جعبه یادگیری لایتنر،بچه ها از کارت هایی برای یادگیری و به خاطر سپاری اطلاعات استفاده می کنند. آن ها ابتدا مسائل و لغت ها را در یک سوی کارت می نویسند و در طرف دیگر پاسخ سوال و یا معنی لغت را یاد داشت می کنند,سپس از یک قوطی در باز ،که از پنج قسمت تشکیل شده برای یادگیری بهره می گیرند.

جعبه یادگیری لایتنر وسیله ای جذاب برای یادگیری است که ساخت آن بسیار اسان است برای این که بتوانید یک جعبه یادگیری لایتنر بسازید از پدر ،برادر خود کمک بگیرید .برای درست کردن کارت ها ،به دسته ای کاغذ کوچک در ابعاد تقریبی 10×5 نیاز است با برش یک کاغذ a4   معمولی می توان 12  کارت درست کرد .برای ساخت جعبه هم می توان از یک مقوا یا جعبه ی کفش و مقداری چسپ استفاده کرد.

مراحل کار:

1.روز اول

الف :تعدادی از برگه ها راتکمیل کنید؛

ب.پس از این که هر دو روی برگه را یک یا دوبار مرور کردید ،برگه ها را در خانه ی اول جعبه قرار دهید.

پ.می توانید هر روز ،ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه را آماده کنید.شاید در بعضی روز ها هم برگه ای تهیه نکنید .

2-روز دوم :

الف.ابتدا برگه هایی را که روز قبل تهیه کرده بودید،از خانه اول بردارید؛

ب.سوالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب ها را به خاطر بیاورید ؛آن هایی را که بلد نبودید،دوباره در خانه ی اول قرار دهید و آن هایی را که بلد بودید ،به خانه دوم منتقل کنید.

پ.پشت این برگه های خانه دوم کاغذی رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید .

ت.در پایان برگه هایی که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

3-روز سوم .

الف .به برگه های خانه دوم دست نزنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد .

ب.پس باز هم از برگه های خانه اول شروع کنید و برگه هایی را که جواب سوالاتشان را می دانید به خانه دوم منتقل کنید .و در پشت کاغذ رنگی قرار دهید تا این برگه ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود .

پ.برگه هایی که پاسخ شان را نمی دانید به همراه برگه های جدید که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

4- روز چهارم

الف .ابتدا از خانه دوم شروع کنید زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن در روز قبل تکمیل شده است ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را بردارید (یعنی برگه هایی که جلوی کاغذ رنگی قرار دارند )سوالات روی این برگه ها را مطالعه کنید.و اگر به آن ها جواب درست دادید برگه ها را داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار دهید.و پشت این برگه ها کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید .تا فاصله گذاری مشخص شود ضمنا برگه های با قی مانده در خانه دوم را جلوتر ببرید و کاغذ رنگی را پشت این برگه ها بگذارید.

ب.به خانه اول برگردید .و برگه های آن را برداریدو آن هایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.

پ.برگه هایی را که پاسخ آن ها  را نمی دانید و برگه های جدیدی که تهیه کرده اید در خانه اول بگذارید .

5-خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید .تا این قسمت تکمیل  شود البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه های کاغذی رنگی بگذاریدتا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود .

6-خانه چهارم برای 8  گروه برگه جا دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها پر خواهد شد خانه 5 برای 15 گروه برگه جا دارد و این قسمت 16روز پس از ورود اولین برگه ها تکمیل می شود .یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید 30روز طول خواهد کشید تا هر 5 قسمت جعبه لایتنر کامل شود. توجه داشته باشید که بین هر دو گروه برگه کاغذ رنگی با ارتفاع  بیشتر قرار دهید تا برگه های مربوط به روز های مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه ها را از داخل جعبه خارج و بایگانی کنید زیرا پس از 5بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت می توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیج گاه آن را فراموش نخواهید کرد .

به این  ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است در اوقات فراغت می توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برای تان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زود تر برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را زود تر یاد می گیرید فقط با 5بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.

نکته مهم:در هر مرحله که نتوانستید به سوال یک برگه جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید .

v   یادداشت برداری

وقتی می خواهید چیزی را به خاطر بسپارید آن را نقاشی کنید.نقاشی به شما کمک کندآن چه را در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید؛مثلا فرض کنید در کشتی بزرگی بر روی آب شناور هستید،باد خنکی می وزد و خورشید در حال غروب کردن است .شما این صحنه را سریع نقاشی کنیدتا بتوانید مدت ها خاطرات این صحنه ی زیبا را زنده نگه دارید.

یاداشت برداری مانند نقاشی به شما کمک می کند آن چه را که می بینید و می خوانید ماندگار و از فراموشی سریع آن ها جلوگیری کند .اگر نکات مهم هر درس به زبان خودتان یادداشت کنیدمتوجه می شوید که مطالب را خیلی بهتر یاد می گیرید و بعدها برای مرور درس ها به یاد داشت هایتان مراجعه می کنید .

الف >در یاداشت برداری نکته های مهم را جداکنید و بنویسید.

ب>یاداداشت برداری با رونویسی تفاوت می کند شما باید آن چه را می خوانید به صورت ساده و به زبان خودتان بنویسید .

پ<معمولا وقتی موضوعی را برای بار اول می خوانید همه نکته ها و جمله ها مهم به نظر می رسد سعی کنید یادداشت برداری را در مطالعه های بعدی انجام دهیدتا حجم یادداشت های شما زیاد نشود .و برای مرور آن ها به دردسر نیفتید .

ت>سعی کنید در هر مرور یاداشت های خود را ویرایش و مرتب کنید


نظرات شما عزیزان:

کشتکار
ساعت18:07---30 بهمن 1390
سلام.وبلاگتون ودیدم عالی بود.

محمد زارعي
ساعت17:44---12 دی 1390
مطالب بسيار زيبا و جالب بود و قالب وبلاگ نيز عالي بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

تقدیم به پسر عزیزم سروش
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزشی ریاضی و علوم راهنمایی و آدرس samaneh7.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 112
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1